Le Pont de Pierre in Bordeaux wordt 200 jaar.

Sinds 2002 is de Pont de Pierre onderdeel van het erfgoed van Bordeaux. In opdracht van Napoleon Bonaparte werd er in 1810 gestart met de bouw van deze stenen brug. Maar het verliep anders dan gepland.

Geschiedenis
Als sinds de oudheid is de stad op zoek naar mogelijkheden om beide oevers van de Garonne effectief met elkaar te verbinden. De pontjes waren niet de oplossing.

In 1808 heeft Napoleon I heel Europa veroverd. Alleen Spanje staat nog op zijn wensenlijstje. Vandaar zijn idee om de brug aan te leggen, waarover zijn leger op een snelle en effectieve manier Spanje zou kunnen gaan veroveren. In 1810 wordt gestart met de bouw van de 535 meter lange brug en Napoleon belooft dat de helft van de kosten voor zijn rekening zou komen.

Storm
De eerste pijlers van de brug staan fier in de Garonne, als er een grote storm opsteekt die het bouwwerk verwoest.
Ook loopt het met Napoleon anders dan gepland: Spanje wordt niet veroverd en in 1814 verdwijnt hij definitief van het Europese toneel. En zo komt ook de financiering in het geding.

Redding
Om het nodige geld bijeen te brengen om de brug te voltooien, richt de Bordelese koopman Pierre Balguerie-Stuttenberg in 1818 de Compagnie du Pont de Bordeaux op. Het doel? Verzamel de 2 miljoen frank die nodig zijn om het project te voltooien! In ruil daarvoor krijgt de Compagnie du Pont de tolheffingen.

Inhuldiging
Le Pont de Pierre wordt ingehuldigd op 1 mei 1822, 12 jaar na de start van de werkzaamheden! Vervolgens is de rijbaan meerdere malen verbreed, waardoor er 4 rijstroken, trottoirs en fietspaden zijn ontstaan. Sinds juli 2018 is de brug niet meer toegankelijk voor auto’s. Alleen voetgangers, fietsers en openbaar vervoer kunnen er over.

Facebook
Twitter
LinkedIn