Onze docenten​

Josje Peterse

De eerste reactie op mijn beroep (docent Frans) is bijna altijd: Oh dat vind ik zo'n mooie taal! Daar ben ik het mee eens! De Franse taal heeft me altijd aangetrokken, vandaar mijn keuze voor de studie Franse Taal en Cultuur aan de UvA en later aan de Sorbonne Paris III. Sinds 2010 ben ik docent Frans, momenteel op een middelbare school in Amsterdam. Ik ben groot liefhebber van de Franstalige muziek: zowel zingen als luisteren! In 2018 deed ik mee met het Concours de La Chanson en in de lockdown ben ik verder in de muziek gedoken. Elke week verzorgde ik een uur lang Franstalige radio op een online radiostation. Er valt gelukkig nog altijd meer te ontdekken, luisteren en uit te pluizen.

Thomas Rietstra

Mijn twee beroepen zijn de mooiste: ik ben muzikant en geef Franse les op een school in Amsterdam. Sinds mijn elfde speel ik gitaar, in verschillende bandjes en sinds een tijdje met mede alliance docent Josje Peterse als het duo JP et son Orchestre. Ik studeerde Frans in Amsterdam aan de UvA en in Parijs aan de Université Denis Diderot en begon in 2009 met taallessen geven in het Maison Descartes en aan de Université Lorraine in Metz. Ik houd erg van de Franse taal en muziek en speel dan ook met veel plezier gitaar tijdens het Atelier Chansons.

Émilie Toulis

"Mijn hart ligt in Nederland, en mijn ziel in Frankrijk." Korte omschrijving van een Française in Nederland, die sinds 2003 geniet van de dagelijkse fietstocht op het lekkere vlakke land (alhoewel, die wind…), maar toch haar baguette bij het ontbijt mist. Geen enkele croissant hier lekker vindt. En drop nog steeds niet lust. Emilie is in naam van de liefde naar Nederland gekomen en heeft hier nieuwe “roots” gecreëerd met haar man en hun twee lieve blonde koppies. Talen, reizen en snowboarden zijn haar passies.​

Barbara Westerveld

Het eerste zinnetje dat ik van mijn ouders moest leren, was 'Je ne parle pas français'. Sindsdien doe ik er alles aan om dat te ontkrachten! Frans wilde ik juist wél en écht leren spreken, het liefst zo goed mogelijk. Op de vraag 'Hoe dan?', antwoordde mijn Franse oma 'van Marguerite Duras' en mijn Amsterdamse docent Frans 'tussen de lakens'. Ga er maar aan staan! Er zat wat mij betreft maar één ding op: naar Parijs. Ik heb er zes jaar gestudeerd (Economie), gewerkt (aan de universiteit en in het toerisme), geleefd (de rest) en dat wierp zijn vruchten af. Aan Nederland(s) dacht ik nauwelijks nog en teruggaan zag ik niet in de sterren staan. Maar het liep anders, en inmiddels werk ik als beëdigd tolk-vertaler Frans in Haarlem en heb ik thuis twee talen en culturen aan de keukentafel. Het Frans is dagelijkse kost en ik verheug me erop om dat in het klaslokaal met jullie te delen. À bientôt, j'espère !

Edouard van de Velde

Mijn ouders emigreerden met het gezin naar Zeeland in 2001. We lieten onze geboortegrond in de Bourgogne achter. In Nederland begon ik met werken in een call-centre. En toen werd ik chansonnier... Ja, een bizarre weg inderdaad. Ik begon te zingen in een Engelstalige popband maar het Frans zingen voelde en klonk meer authentiek. Daarmee is mijn carrière als singer-songwriter/chansonnier begonnen. Mijn passie is dus duidelijk en graag wil ik daar wat van overbrengen op de cursisten van Alliance Française Kennemerland. Tijdens de les gaan wij ons op een leuke manier verdiepen in de Franse taal en cultuur door de betekenis en de oorsprong van bepaalde liederen te bestuderen. Wist je bijvoorbeeld dat Asterix en Obelix bestaan dankzij een lied van Henri Salvador? Wil je er meer over weten ? Dan ben je welkom bij de les!

Vraagteken

Geneviève van Panhuys

Hier komt binnenkort alles over Geneviève

Vanessa Daniel

Vanessa is geboren en getogen in Frankrijk. Als Sociaal Econoom heeft ze veel onderzoek gedaan over o.a. economie en milieu. De taal heeft haar echter altijd geboeid, met name het taalonderwijs. Ze werd gegrepen door de verschillende behoeften van leerlingen, met elk hun eigen achtergrond en taalvaardigheid. Ze behaalde haar diploma’s aan de Sorbonne in Parijs en de universiteit van Grenoble. Vanessa werkt al in Duitsland, waar ze online lessen Frans geeft op alle niveaus. Ook heeft ze cursussen gegeven aan Franstalige kinderen via de Haarlemse Fondation en Famille en als zelfstandig docent gewerkt. Haar grootste plezier haalt ze uit de lessen waarin ze op een creatieve manier de cursisten stimuleert de taal te leren en ontspannen te spreken.

Jacob Siemons

Mijn kunstopleiding volgde ik aan academies in Utrecht, Amsterdam en aan de l'École Nationale Supérieure des Beaux-Arts in Parijs. Ik studeerde af in beeldhouwen en grafiek, maar heb mij vooral als schilder ontwikkeld. Sinds medio jaren '80 geef ik les in portret- en modeltekenen, schildertechnieken en kleurenleer. Mijn interesse gaat vooral uit naar het snijpunt van abstract en figuratief. Achter een goed figuratief kunstwerk gaat abstractie schuil en in abstracties kun je concrete verhalen vinden. Vanuit deze gedachte wil ik bij de cursist een eigenheid vinden en tot ontwikkeling brengen. Ik hecht groot belang aan een fijne werksfeer. Naast studeren in Parijs ben ik veel in Frankrijk geweest, heb meegeleerd met mijn toenmalige partner die Frans studeerde en heb in een band met Frans- en Engelstaligen gespeeld. Nooit verloor ik de interesse om mijn Frans te verbeteren. Kortom, ik hou van de Frans taal!

Anja-Hélène van Zandwijk

Anja-Hélène is opgegroeid in Frankrijk en studeerde Franse taal-, literatuur, dramaturgie en filmkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Al 25 jaar is ze leesgroepbegeleidster voor de Alliance Française (Utrecht en Den Haag) en in bibliotheken, geeft ze cursussen literatuur en bespreekt ze jaarlijks de 'rentrée littéraire’ met recent verschenen boeken voor de Zomeruniversiteit. Naast het geven van kleine lezingen, vnl. over Franstalige Afrikaanse literatuur en “poésie urbaine” zoals de flâneur parisien van Baudelaire in de tijd van Haussmann, is Anja-Hélène actief als interviewster van schrijvers en vertalers bij o.a. de Alliance Française in Den Haag. Verder is Anja-Hélène bestuurslid van de Marcel Proust Vereniging en organiseert ze diverse literaire evenementen zoals een jaarlijkse Proustdag in het Huis de Pinto in Amsterdam en tijdens bijzondere evenementen zoals het lustrum rond Baudelaire vorig jaar en dit jaar Marcel Proust ter ere van de 100ste sterfdag.

Nadège Lefort

Mijn wieg stond in de Bourgogne. Door veel te lezen ging mijn interesse al vroeg uit naar de Franse taal. Na het Voortgezet Onderwijs volgde ik een 'classe préparatoire' in Letterkunde en Sociale Wetenschappen. Dat heeft mijn blik verruimd en mij aangemoedigd internationale culturele vraagstukken te bestuderen. Hierna vervolgde ik mijn Masterstudie Internationale Betrekkingen aan de Sciences Po in Parijs. Door vrijwilligerswerk in internationale culturele organisaties kreeg ik de kans het geleerde in de dagelijkse praktijk te brengen. Omdat ik de wens had meer wisselwerking tussen de formele en non-formele educatie te laten ontstaan tijdens mijn werk als coördinator van internationale projecten, ben ik de opleiding DAEFLE gaan volgen, waardoor ik Frans als vreemde taal kan onderwijzen. In 2022 arriveerde ik in Nederland waar ik o.a. Franse les geef aan een gevarieerd publiek. Ik ben ervan overtuigd dat speels en interactief maken van het leerproces de sleutel is tot een succesvolle kennisoverdracht.

Martijn Stoll

Mijn eerste woorden Frans heb ik net als veel Nederlanders van mijn generatie met Bassie en Adriaan geleerd. Destijds kon ik me nog niet voorstellen dat ik enkele maanden later op zesjarige leeftijd naar Frankrijk zou verhuizen. Ik ben na mijn eerste Nederlandse jaartjes op het platteland van de zuidelijke streek la Lomagne opgegroeid, in het hartje van le sud de la France. Na vele jaren in Frankrijk ben ik in 2019 naar Nederland verhuisd. Sindsdien ben ik werkzaam als archeoloog bij een archeologisch bedrijf en als docent Frans in het voortgezet onderwijs. Tijdens mijn lessen probeer ik mijn voorliefde voor Frankrijk en de Franse cultuur te delen, doormiddels van mijn eerstehands ervaring van het leven in Frankrijk. Mijn leerlingen kunnen ook veel weetjes over de Franse geschiedenis en de Franse taal verwachten, waarvan velen niet in de geschiedenisboeken staan! Qua onderwijs werk ik voornamelijk met kinderen, tussen de 7 en 18 jaar. Ik ben gespecialiseerd in taalverwerving bij kinderen met een Franstalige achtergrond. Graag bied ik deze speciale leerlingen eenmaal per week een cursus Frans als geërfde taal bij de Alliance Française Kennemerland.

Sara Rahimi

Sara Rahimi

Als jonge studente had ik me na mijn bachelor studie filosofie één ding voorgenomen: voor mijn dertigste polyglot worden. Al sinds jong was ik enorm gepassioneerd door talen en op de middelbare school was het zelfs rennen van de ene klas naar de andere, omdat ik in hetzelfde uur zowel Grieks als Duits had. Tijdens de studie filosofie kwam ik een paar oude bekenden tegen: Sartre, Camus, de Beauvoir, Foucault en de zonneschijn brak door de wolken: tijd om Frans te leren! Op 22-jarige leeftijd besloot ik een uitwisseling te doen in Amiens (de geboortestad van de huidige president Macron) om daar filosofievakken te volgen. In géén tijd had ik mijn plekje gevonden in Frankrijk, te midden van mes amis francophones die me al te graag alles over hun cultuur wilden leren. J'étais tombée complètement amoureuse met deze prachtige taal en cultuur. Ik hoop om vanuit mijn eigen achtergrond bij te kunnen dragen aan het verspreiden van de Frans taal binnen de filosofische en literaire context. Ik wil graag laten zien dat de Franse cultuur niet alleen verfijnd is in zijn cuisine, haute couture en joie de vivre, maar ook een diepgang kent die uniek is aan het land zelf.

Yolanthe Boersma

Al op de lagere school (nu de basisschool) leerde ik mijn eerst woorden Frans. Op de middelbare school had ik een heel goede en lieve docente Frans die mij ertoe aanzette iets met deze prachtige taal te gaan doen. Na een aantal "omzwervingen" (o.a. een jaar Frankrijk/Angers, een aantal jaren de opleiding tolk/vertaler etc.) had ik mijn doel bereikt en mocht ik mij docente Frans noemen. Mijn voorkeur ligt bij het lesgeven aan volwassenen maar natuurlijk heet ik gemotiveerde jongeren  ook van harte welkom! Voordat ik bij de Alliance Française kwam werken, heb ik een groot aantal jaren met veel plezier lesgegeven aan de Volksuniversiteit Haarlem. Nu kan ik mijn liefde voor "la langue de Moliėre" bij de  Alliance kwijt en dat vind ik erg leuk. Een ontspannen en gezellige sfeer in de klas staat bij mij hoog in het vaandel!

Véronique Janty

Véronique studeerde literatuur in Parijs en voltooide haar studie onderwijswetenschappen aan de universiteit van Aix-en-Provence. Ze gaf les in Parijs en Zuid-Frankrijk voordat ze zich specialiseerde in Frans als vreemde taal en werkte bij het Franse Instituut in Groningen waar ze met veel plezier lesgaf. Na 7 jaar lesgeven in Senegal op Franse scholen en Franse instituten, keerde ze terug naar Nederland om dichter bij haar familie te zijn en geeft ze met plezier les bij Alliance Française. Haar sterke punten: geduld en passie voor haar werk. Een andere passie; beeldende en levende kunst.

Nathalie van Zutphen

Nahalie heeft 20 jaar geleden Parijs voor Haarlem verruild. Zij heeft o.a. In Amsterdam gestudeerd waar zij een Master in Franse taal heeft behaald. Enthousiasme, motivatie, geduld en humor zijn haar belangrijkste kenmerken.

Phylis

Phylis Schokking

Phylis komt uit Brussel waar ze geboren en getogen is en opgeleid in het Frans. Daarna heeft ze Franse Taal en Letterkunde gestudeerd aan de Universiteit Leiden waar ze in 1988 is afgestudeerd. Na vele jaren les geven in het buitenland (o.a. Canada) is ze nu sinds enkele jaren verbonden aan de Alliance Française Kennemerland waar ze met veel plezier les geeft.